söndag 5 december 2010

Dag 03 – Mina föräldrar

Mina föräldrar.

Det finns så mycket gott jag kan säga om dessa två underbara människor. De betyder verkligen allt och lite till för mej!

Nog för att jag tyckte oerhört illa om dem emellanåt när jag va yngre, för nog har de vart stränga mina föräldrar. Alla andra fick ju, men aldrig jag! Den känslan hade jag ofta.. och oj så många gånger de fått höra det. Såhär ett antal år senare (lite äldre lite klokare?) så inser jag ju att de inte va stränga för att jävlas, som jag trodde då, utan för att de va oroliga och bara ville skydda mej. Men gu så jobbigt de va då och gu så jävliga dem var!

Min pappa kan nog vara den snällaste och mest godhjärtade människa som jag nånsin träffat. Jag skulle nog kunna räkna gångerna han varit arg på en hand. Nog för att han kan bli sur emellanåt, lite stött sådär, och tjura lite (precis som jag själv, så inte vidare svårt att förstå vart jag fått det beteendet ifrån) men de är väldigt vääääldigt sällan han blir arg. Pappa är nybliven pensionerad limousinförare, men jobbar fortfarande dock mest för sysselsättningens skull. Nog för att det inte är så mycket limousin som körs längre, men iaf.
Det var väldigt blandade känslor att få skjuts av pappa till skolan när jag va yngre. De va kul med uppmärksamheten av att komma åkandes i limousin till skolan men samtidigt så avskydde jag den.

Min mamma är den som fått ta mest verbala smällar av mej genom åren, och det är även hon som vart strängast. Åtminstonde har det verkat så iaf.. även fast jag förstått att pappa oftast hållit med, men hållit sej i bakgrunden när helvetet brakat lös.
Nu kan jag skratta när jag tänker tillbaka på alla våra bråk. Oftast började bråken i samband med att jag inte fick göra något jag ville göra, vilket gjorde mej sur, såklart. Efter ett par timmar tyckte ofta mamma att bråket var överstökat och ville bli sams igen, vilket gjorde mej ännu mer sur och arg. Hur fan kunde hon tro att allt skulle bli bra så fort? Långsint? Javisst!
Jag har en väldigt engagerad mamma. Skola och politik har alltid legat henne varmt om hjärtat och idag är hon rektor heltid och politiker på.. deltid. Full rulle!
Även mamma är en väldigt godhjärtad människa och som en fantastisk ledare med skinn på näsan har hon varit, och är fortfarande, en av mina absoluta förebilder.

Jag vet inte hur många av mina vänner som idag har skiljda föräldrar. Jag tycker nog att de är mer ovanligt än vanligt att träffa på folk som har föräldrar som fortfarande är tillsammans. Men mina hänger fortfarande ihop. Den 8e juli 2012 har de varit gifta i 30 år. Wow!


Sammanfattningsvis kan jag säga att mina föräldrar är världens bästa!

1 kommentar:

m|in sa...

Åh så fiiint! Hoppas Mamma & Pappa läser!